Mis on mikrobioota?
Mikrobioota on elusate mikroorganismide kogum konkreetses ökosüsteemis (keskkonnas).
Inimkeha koosneb erinevatest mikrobiootadest, nagu naha, kopsude ja vagiina mikrobioota. Meie keskendume siiski soolestiku mikrobiootale.

Mis on soolestiku mikrobioota?
Soolestiku (või seedekulgla) mikrobioota asub meie käärsooles (jämesool). See koosneb meie kehale omastest tuhandetest miljarditest bakteritest, viirustest ja mittepatogeensetest seentest.
Soolestiku mikrobioota on koguseliselt kõige olulisem mikrobioota meie kehas. Kõik need bakterid esindaksid ligikaudu 2 kg meie kehakaalust.

Mis on soolestiku mikrobioota ülesanne?
Immuunsüsteem
Viimaste aastate jooksul on soolestiku mikrobioota muutunud teadustöö keskpunktiks.
Sellel on oluline mõju meie immuunsüsteemi toimimisele ja eriti suur mõju autoimmuunhaiguste ning põletikuliste haiguste esinemisele.
Ühest uuringust selgus, et noorte laste soolestiku mikrobioota häire võib mõjutada immuunsüsteemi ja põhjustada täiendavalt teatud haiguste esinemist täiskasvanueas.
Teised teadusuuringud on näidanud, et soolestiku mikrobioota tasakaalutus võib suurendada toiduallergiate esinemise ohtu.

Seedeelundkond
Seedekulgla mikrobioota võimaldab teatud ühendite seedimist (näiteks polüsahhariidid), mida meie keha ei ole eelnevates seedekulgla etappides lagundanud.
See aitab toita nii meie soolestiku mikrofloorat kui ka imenduda mõnel sellisel toitainel, mis ei olnud eelnevalt saadaval.

Närvisüsteem
Seedekulgla mikrobioota avaldaks mõju ka meie „emotsioonidele“.
Tegelikult on sellel tähtis mõju ka meie meeleolule, meie tunnetusele (teadmiste funktsioonidele), aga ka meie vaimsele tervisele.
Mõnes uuringus on vaadeldud, kuidas soolestiku mikrobioota ja sellised vaimuhaigused nagu autism või depressioon, üksteisele mõju avaldavad.
Soolestiku mikrobioota modulatsioon võib avaldada mõju teatud vaimuhaiguste sümptomitele.
Arvukad tulemused on näidanud, et soolestiku mikrobioota koguseline vähenemine ja selle mitmekesisus põhjustavad täiskasvanutes käitumise muutumist (tunnetushäire…).
Autistlike laste puhul näitas 8-nädalane ravikuur, mille ajal toimus nende soolestiku mikrobioota modulatsioon, paranemismärke suhtlemisoskuses ja käitumises.

Rasvumus
Soolestiku mikrobioota mõjutaks ka rasvumuse esinemist.
Uuringud on tõepoolest näidanud, et ülekaaluliste ja normaalkaaluliste rottide seedekulgla mikrobioota oli erinev. Lima, mis moodustab meie soolestiku mikrobioota, on väiksem ülekaaluliste rottide puhul, mis põhjustab ühendite suuremat imendumist ja seega ka suuremat suutlikkust omastada kaloreid.
Kui ülekaaluliselt inimeselt siiratakse soolestiku mikrobioota hiirele, kes on sündinud ilma soolestiku mikrofloorata, võime täheldada olulist kaalukasvu. See olukord võib olla aga teistsugune, kui siirdame soolestiku mikrobioota, mis pärineb „kõhnalt“ inimeselt.

Kuidas hoida oma soolestiku mikrobioota tervena?
Seega on oluline hoolitseda oma soolestiku mikrobioota eest. Seda on võimalik teha tervisliku ja tasakaalustatud toitumise abil.
Seedekulgla mikrobioota toitub ja mitmekesistub tänu toidule, mida talle pakume. Selleks et olla tervislik, andke oma kehale kütust, mida ta vajab, valides kvaliteetseid tooteid!

Kasutatud kirjandus:
• Gensollen T. And al. (2017). Correlation between early-life regulation of the immune system by microbiota and allergy development. The journal of allergy and clinical immunology.
• Iweala Ol. And al. (2019). The Microbiome and Food Allergy. Annual review of immunology.
• Appleton J. (2018). The Gut-Brain Axis: Influence of Microbiota on Mood and Mental Health. Integrative Medecine.
• Abdessamad El Kaoutari and al. (2014). Le microbiote intestinal et la digestion des polysaccharides. Medecine Science

Lisa kommentaar